تیمسار خیرالله‌اف: در ارتش ملی اصلاحات انجام می‌شود
نوشته شده توسط : swot
خیرالله‌اف

آقای خیرالله‌اف از امکان ایجاد اصلاحات در ارتش خبر داد

وزیر دفاع تاجیکستان می‌گوید، که در آینده نزدیک در ارتش این کشور اصلاحات ساختاری و فنی انجام خواهد شد.

شیرعلی خیر‌الله‌اف این موضوع را در جریان رژه نظامی که صبح روز پنج‌شنبه،‌ ۲۳ فوریه به مناسبت تجلیل از روز ارتش ملی تاجیکستان در پارک "غلبه" شهر دوشنبه برگزار شد، در صحبت با خبرنگاران مطرح کرد.

در این مراسم، که همه‌ساله روز ۲۳ فوریه، همزمان با روز ارتش شوروی دایر می‌شود، بیش از سه هزار نفر از سربازان و افسران یگان‌های نظامی ارتش تاجیکستان شرکت داشتند.

تیمسار خیر‌الله‌اف گفت: "امروز برای بیشتر کردن تعداد سربازان در قوه‌های مسلح هیچ ضرورتی نیست، اما در نظر داریم اصلاحاتی در صف قوه‌های مسلح گذرانیم و تمام قسم‌های (یگان‌های) نظامی را با ماشین‌های جنگی و سربازان و افسران را در تمام قشون‌های (نیروها) نظامی با شرایط موافق با جهان امروز تأمین کنیم."

وزیر دفاع جزئیات این برنامه اصلاحات را شرح نداد، ولی افزود که نیروهای مسلح تاجیکستان در حال حاضر توانایی دفاع از کشور خود را دارند و "مردم می‌توانند آرامانه زندگی کنند، چون ما به حفظ مرز و بوم کشور کمر بسته‌ایم."

این در حالیست که بسیاری از صاحب‌نظران می‌گویند که وضعیت زندگی سربازان در ارتش تاجیکستان چندان رضایت‌بخش نیست. به گفته بسیاری از سربازان سابق، در یگان‌های نظامی نوسربازان معمولاً هدف آزار و اذیت سربازان بزرگ‌تر قرار می‌گیرند.

همچنین، گزارش‌ها حاکیست که به اضافه نبود تجهیزات و وسایل فنی و نظامی کافی در ارتش، سربازان از شرایط خورد و خواب مناسبی برخوردار نیستند و موارد ابتلا به برخی انواع بیماری‌ها نیز در میان سربازان مشاهده می‌شود.

رژه نظامی

۲۳ فوریه همه‌ساله از روز ارتش تاجیکستان تجلیل می‌شود

اما آقای خیر‌الله‌اف گفت: "هیج کس ارتش خودش را بد نمی‌گوید. در تمام دنیا وزیران دفاع سعی می‌کنند که ارتش باقدرت داشته باشند و برای این تمام زمینه‌ها را برای نظامیان فراهم می‌کنند."

تأکید وزیر دفاع تاجیکستان به انجام اصلاحات در ارتش این کشور در حالیست که در گذشته گروه‌های جامعه مدنی پیشنهادهایی برای اصلاح شیوه خدمت سربازی به دولت ارائه کرده‌اند.

از جمله برخی از سازمان‌های غیردولتی خواستار راه‌اندازی نظام خدمت آلترناتیف و خدمت قراردادی برای جوانان شده‌اند، ولی این طرح‌ها هنوز به مورد اجرا گذاشته نشده است.

تیمسار شیرعلی خیر‌الله‌اف که حدود ۱۵ سال باز سمت وزارت دفاع تاجیکستان را به عهده دارد، از مقام‌های کلیدی و نزدیک به رئیس جمهور امامعلی رحمان محسوب می‌شود.

خدمت در ارتش تاجیکستان همانند دوران شوروی برای شهروندانی که سنشان به ۱۸ رسیده است، اجباری است. اما برخی از جوانان، مانند آن‌هایی که تنها فرزند خانواده محسوب می‌شوند و یا در دانشگاه و دانشکده‌ها تحصیل می‌کنند، از خدمت سربازی معاف هستند.

در دوران شوروی، از ۲۳ فوریه به عنوان روز ارتش شوروی تجلیل می‌شد و بسیاری‌ها می‌گویند تاجیکستان تنها میراثی که از این اتحاد گرفته، همین تجلیل از روز ارتش شوروی بوده است.

در آغاز فروپاشی شوروی، بر خلاف جماهیر دیگر سابق شوروی، دولت تاجیکستان نتوانست به موقع یگان‌های نظامی شوروی واقع در این کشور را به مالکیت خود درآورد.

اما ارتش این کشور بعدتر در زمینه جبهه خلق تاجیکستان که در زمان جنگ داخلی علیه گروه‌های اسلامگرا تأسیس شده بود، تأسیس شد.





:: برچسب‌ها: رقص , جشن تولد ,
:: بازدید از این مطلب : 540
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: